Creëer in 5 stappen grip op data met een overzichtelijk Marketing Dashboard in Power BI!

Deze blog legt jou uit hoe je een overzichtelijk marketing dashboard bouwt met behulp van Power BI binnen 5 stappen. Data gedreven marketing zorgt voor meer leads, omzet, naamsbekendheid en is onmisbaar voor alle bedrijven die willen groeien. Met behulp van een overzichtelijk marketing dashboard kan er een compleet overzicht worden gevisualiseerd van alle marketinginspanningen. Enkele voordelen van een effectief marketing dashboard voor jouw bedrijf zijn:

  • Inzicht in de prestaties van alle kanalen
  • Inzicht in het meest conversierijke kanaal
  • Inzicht in de ROI van marketing
  • Inzicht in de kosten en opbrengsten van advertentiekanalen
  • Inzicht in welke digital marketeers de beste content plaatsen
  • Inzicht in knelpunten binnen de customer journey
  • En nog veel meer inzicht…

Dit inzicht is onmisbaar als jouw bedrijf continu wilt blijven verbeteren en groeien. Maar, hoe komt zo’n compleet marketing dashboard nou tot stand? Dat gaan we je hier uitleggen in 5 simpele stappen.

1. Wat zijn de informatiebehoeften van jouw marketingafdeling?

Het begint allemaal bij het onderzoeken wat de informatiebehoeften zijn van jouw marketingafdeling. Wat willen alle rollen op jouw afdeling weten en waarom? Een Marketing Manager heeft bijvoorbeeld andere informatiebehoeften dan een Digital Marketeer of Social Media Expert. Voor het achterhalen van deze informatiebehoeften kun je interviews houden met de verschillende rollen op de afdeling. Vraag in deze interviews veel door en achterhaal ook waarom iemand bepaalde informatie wilt weten en waarvoor deze informatie gebruikt worden.

Bepaal ook samen met de verschillende rollen de Key Performance Indicatoren (KPI’s) van de afdeling, dit zijn de belangrijkste meetbare doelen die helpen bij het bepalen van het succes van de marketing. Hieronder volgen enkele voorbeelden van veelgebruikte KPI’s op marketingafdelingen:

Voorbeelden KPI’s

  • Verkeer naar website: Het aantal bezoekers dat op uw website komt.
  • Bounce rate: Het percentage bezoekers dat de site verlaat na het bekijken van slechts één pagina.
  • Click-through-rate (CTR): Het percentage mensen dat op een link of advertentie klikt.
  • E-mail open rate: Het percentage ontvangers dat een e-mailbericht opent.
  • Conversieratio: Het percentage van het aantal bezoekers/leads dat wordt omgezet in leads/klanten.
  • ROI van marketingcampagnes: Meet de winstgevendheid van verschillende marketingcampagnes.
  • Aantal volgers op sociale media: Het totale aantal volgers op verschillende sociale mediaplatforms.
  • Customer Acquisition Cost (CAC): De totale kosten die worden gemaakt om een nieuwe klant te werven.
  • Customer Lifetime Value (CLV): De totale nettowaarde die een klant over zijn gehele levensduur genereert.
  • Customer satisfaction score (CSAT): Meet de tevredenheid van klanten met jouw product of dienst.

Tip: niet alles is een KPI, kies er bijvoorbeeld 3-5 waar je daadwerkelijk een doel aan koppelt.

2. Breng je systemen en databronnen in kaart

Je hebt nu alle informatiebehoeften en KPI’s bepaald, nu moet je gaan kijken uit welke systemen je de data gaat halen om deze cijfers inzichtelijk te maken. Zet alle systemen op een rijtje en welke data uit deze systemen komt.

Enkele voorbeelden van veelgebruikte marketingsystemen zijn:

  • Social Media: Twitter, LinkedIn, Instagram, Facebook en Tiktok.
  • Advertenties: Google Ads, LinkedIn Ads en Facebook Ads.
  • Websitegegevens: Google Analytics.
  • CRM/Sales: SalesForce, Shopify en Magento.
  • Reviews: Google reviews, Yelp en Trustpilot.
  • En er zijn er natuurlijk nog veel meer…

Je hebt nu onderzocht wat de informatiebehoeften zijn en waar de data vandaan komt, nu is het tijd om daadwerkelijk met de data aan de slag te gaan.

3. Databronnen inladen en koppelen

Het koppelen van databronnen met Power BI kan soms nog wat lastig zijn. Power BI kan met gemak CSV en Excel bestanden inladen, maar het lastige zit in het ophalen van die bestanden uit de marketing databronnen. Het verschilt per databron hoe dit in zijn werking gaat, maar hier zijn enkele manieren hoe je de data kan ophalen:

Manier 1 – Data exporteren vanuit je eigen account
Sommige databronnen bieden deze functie aan als je de eigenaar bent van het account. Door in te loggen op de databron en te navigeren naar de juiste pagina, kun je met een paar klikken de data exporteren naar een bestand naar keuze. Kun je dit nou niet vinden? Kijk dan naar onze andere blogs over het koppelen van databronnen.

Manier 2 – Data exporteren met behulp van een API
Veel databronnen laten gebruikers via een API de data ophalen. Deze manier heeft wel wat werk en kennis nodig om met code een script te schrijven die automatisch elke dag de data ophaalt, maar dit bespaart op de lange termijn wel tijd vergeleken met manier 1.

Manier 3 – Gebruik een voorgebouwde connector
Waarom moeite doen om scripts te schrijven als ze ook al online staan! Vele partijen bieden connectoren aan die je simpelweg hoeft aan te zetten en die alle data van jouw gekozen databron ophaalt. Log in op de systemen waarvan je data wilt exporteren en binnen no-time staan deze veilig in een datawarehouse. Geïnteresseerd of er een connector is voor jouw databron? Klik hier

Als de data in Power BI is geladen, kan het bouwen van het dashboard écht van start.

4. Visualiseer je marketing dashboard

Power BI biedt veel verschillende visualisaties aan. Hoewel het verleidelijk is om er zo veel mogelijk te gebruiken, is het belangrijk om je dashboard niet te druk te maken. Een ingewikkelde tabel met veel cijfers en een grafiek met tientallen lijnen is niet behulpzaam om inzicht in je bedrijf te krijgen. Zorg er dan ook voor dat je gebruik maakt van de eerder opgestelde KPI’s en gebruik alleen de databron die je hebt gekoppeld. Als je nog moeite hebt met het vinden van de juiste visualisatie, dan staan er op zebra bi enkele voorbeelden.

Een andere veelgemaakte fout tijdens het opstellen van een dashboard is de groei van je bedrijf verwaarlozen. ‘Harde’ getallen zeggen vaak veel minder dan een stijgings- of dalingspercentage vergeleken met een vorige periode. Op deze manier kan je beter achterhalen waar en hoe je kan verbeteren als bedrijf.

Tip: Gebruik niet overmatig veel kleuren tijdens de inrichting van het dashboard. Houd het eerst simpel door het gebruiken van groen als het gaat volgens verwachtingen en het gebruiken van rood als het wat minder hard loopt.

Cockpit Marketing Dashboard Voorbeeld

Power BI Templates
Veel bedrijven bieden ook Power BI templates aan. Dit zijn standaard visualisaties die veel worden gebruikt in een marketing dashboard. Dit is een goede optie als je onzeker bent over hoe je moet beginnen met het bouwen van een Power BI dashboard. Deze templates zijn online te vinden, gratis en tegen betaling.

5. Dashboard publiceren en afdelingen trainen

Als het dashboard ontwikkeld is, dan is het de hoogste tijd om je dashboard aan de potentiële gebruikers te tonen. Je kan bijvoorbeeld een demo van je dashboard geven om de adoptie van het marketing dashboard te vieren. Zorg wel dat je hiervoor het dashboard op een goed vindbare locatie plaatst, de documentatie gereed hebt en dat de verantwoordelijkheden voor het beheer van het dashboard duidelijk zijn.

Om de gebruikers comfortabel te maken met het gebruik van het dashboard, is het verstandig om een training te geven (of een video te maken voor een grotere groep mensen). Met deze training kan je de gebruikers informeren over het nut van een marketing dashboard, waar het dashboard te vinden is en hoe je dit kan gebruiken. Het succes van een marketing dashboard hangt af van de gebruikers, dus zorg dat je die op de juiste wijze er mee leert om te gaan.

Geavanceerde tips

Nu dat het marketing dashboard helemaal is gebouwd kan het échte werk beginnen. Om de maximale potentie uit het dashboard te halen staan hieronder nog enkele tips die je kan toepassen.

  1. Wees niet bang om het dashboard te gebruiken
    Goede marketeers hebben niet alleen een dashboard, maar gebruiken het ook regelmatig in meetings, om teams aan te sturen en beslissingen te maken. Het kan motiverend werken voor collega’s als ze de progressie van het bedrijf constant zien. Hang bijvoorbeeld een scherm op een centrale plek met het marketing dashboard.
  2. Vraag om feedback
    Vooral bij het maken van je eerste dashboard zijn er nog veel verbeteringen die je kan toepassen om je dashboard nog zinvoller te maken. Vraag daarom in de beginfase feedback aan collega’s, marketing en andere belangrijke stakeholders.
  3. Maak gebruik van (live) meldingen
    Dit kan handig zijn als je bepaalde doelen hebt gehaald, maar ook als je onverwachts een flinke daling hebt op een bepaalde KPI. Dit kan je automatiseren in Power BI en op deze manier ben je altijd op de hoogte van plotselinge veranderingen.
  4. Houd je marketing dashboard up-to-date
    Over tijd veranderen bedrijfsmodellen, er komen steeds meer marketingbronnen bij en de techniek verbeterd met de minuut. Dit betekent dat je dashboard mee moet groeien met de tijd. Zorg ervoor dat het dashboard ten alle tijden makkelijk toegankelijk is voor iedereen, dat het dashboard simplistisch blijft en dat het aansluit op je andere dashboards.

Laat TADA Solutions jou helpen…

We zijn expert op het gebied van marketing analytics voor het MKB, laat ons je helpen…

Wij helpen organisaties met het visualiseren van de meest actuele data uit alle bedrijfsprocessen via gebruiksvriendelijke rapportages en dashboards. Door het gebruiken van voorgebouwde connectoren zorgen wij ervoor dat de data eenvoudig wordt verzameld en gestructureerd wordt opgeslagen. Nog makkelijker is het gebruik maken van de standaarddashboards waardoor je data meteen wordt gevisualiseerd. Start dus meteen met het monitoren & analyseren van jouw marketing data en maak beslissingen op basis van feiten!

Wil je nog meer weten?

Bekijk dan onze White Paper!
Marketing Inisights