Inzicht in de impact van content
Aedes is de branchevereniging van woningcorporaties in Nederland. Het ondersteunt corporaties door het overdragen van kennis in de vorm van webinars, publicaties en instrumenten zoals handboeken en onderzoeken. Daarvoor worden diverse communicatiekanalen gebruikt zoals een uitgebreide website, community platform en ter attendering Twitter, LinkedIn, Youtube en emaillings. Aedes wilde graag inzicht krijgen in de impact die al deze communicatiekanalen hebben. Daarvoor werd de customer journey in beeld gebracht door gebruik te maken van alle beschikbare data.
Iedere dag data gedreven werken
De communicatiekanalen van Aedes bereiken iedere dag tienduizenden mensen via direct emailings, twitterberichten, posts op LinkedIn en nieuwsbrieven. Dit levert een enorme stroom van data op in de vorm van views, kliks en websitegedrag. TADA heeft als oplossing een datawarehouse gebouwd om alle data uit de communicatiekanalen centraal op te slaan en bruikbaar te maken. Een datawarehouse is een databeheersysteem dat wordt gebruikt om dashboards en analyses mogelijk te maken en te ondersteunen. Het bevat nu onder meer gegevens van Twitter, LinkedIn, YouTube, MailCamp, Google Analytics (UA & GA4) en het zorgt ervoor dat deze gegevens met elkaar kunnen worden gecombineerd. De intelligentie van het datawarehouse zorgt ervoor dat de dashboards van Aedes die gebouwd zijn in PowerBI iedere dag worden gevuld met nieuwe inzichten. De communicatieadviseurs gebruiken deze dashboards om de resultaten in de gaten te houden. En de inzichten geven handvatten om verbeteringen door te voeren in content en bij het opzetten van nieuwe campagnes.

Wat vinden ze bij Aedes zelf?
Jolanda Maas, Manager Communicatie van Aedes:“Data beginnen steeds meer te leven op onze afdeling door de beschikking van alle data in één dashboard. Resultaten van campagnes via meerdere kanalen worden gecombineerd en in kaart gebracht, waardoor medewerkers van communicatie ook echt zien welke impact hun content heeft. Daardoor leeft het steeds meer op onze afdeling. Het is heel mooi dat we iedere dag nieuwe informatie uit de dashboards kunnen halen. Er ontstaan hierdoor steeds meer mogelijkheden en TADA helpt en (stimu)leert ons ook om hiermee te werken !”
Alle resultaten in één totaalbeeld.
Het centraal opslaan van gegevens legt de basis voor data gedreven werken. TADA helpt organisaties met het ontsluiten van de potentie van data die in iedere organisatie aanwezig is. In drie stappen maakt TADA het mogelijk om alle data te transformeren naar bruikbare informatie.
- Inventariseren van de aanwezige databronnen.
- Op de juiste manier structureren en combineren van datastromen.
- Visualiseren van data in gebruiksvriendelijke dashboards
Wil je meer weten? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn van data en dashboarding binnen jouw organisatie.
NEEM CONTACT OP
Over Aedes
Woningcorporaties beheren en bouwen goede en betaalbare huizen voor mensen die dat nodig hebben. Aedes zorgt ervoor dat deze woningcorporaties hun werk optimaal kunnen doen door belangen te behartigen en kennis te delen. Aedes staat voor betaalbare woningen, voldoende huurwoningen, duurzame woningen, leefbare wijken en effectieve corporaties. De slogan van Aedes luidt: “Wonen doen we samen”, de drijfveer van Aedes zit daarom ook in de mensen die op ze rekenen. Bij Aedes werken ruim 70 professionals verdeeld over 5 afdelingen.
