Aedes heeft iedere dag ververste data uit alle communicatiekanalen beschikbaar in één compleet dashboard

Inzicht in de impact van content op alle communicatiekanalen

Aedes vertegenwoordigt de woningcorporaties in Nederland en biedt hen ondersteuning middels webinars, publicaties en diverse instrumenten zoals handboeken en studies. Aedes communiceert via diverse kanalen, waaronder een uitgebreide website, een community platform, en sociale media zoals Twitter, LinkedIn, Youtube en reguliere e-mailcampagnes. Om de effectiviteit van deze veelzijdige communicatiestrategie te meten, wilde Aedes de impact van elk kanaal begrijpen. Dit hebben we samen met Aedes bereikt door alle data van systemen en kanalen geautomatiseerd iedere dag op te halen middels een cloud data warehouse en deze data vervolgens te visualiseren in één compleet dashboard voor de gehele communicatie afdeling.

Wie is Aedes vereniging van wonincoporaties?

Aedes is dé branchevereniging van woningcorporaties in Nederland, met een kernmissie van belangenbehartiging en sectorondersteuning. Als spreekbuis voor corporaties bevordert Aedes de samenwerking tussen leden en waarborgt hun belangen op nationaal niveau. Hun streven is om de volkshuisvesting in Nederland voortdurend te optimaliseren, met een focus op kwalitatief goede en betaalbare woningen.

Als kenniscentrum faciliteert Aedes de uitwisseling van informatie en best practices onder haar leden. Door webinars, publicaties en onderzoeken draagt de vereniging bij aan de professionalisering van de sector. Samenwerkend met overheidsorganen en partners streeft Aedes ernaar corporaties in staat te stellen leefbare en duurzame buurten te realiseren.

aedes vlag

De uitdaging en oplossing

In het digitale tijdperk waarin we leven, worden communicatiestrategieën steeds gecompliceerder. Aedes, actief op meerdere communicatiekanalen, bereikt dagelijks tienduizenden mensen – van directe e-mailings tot tweets en LinkedIn posts. Deze uitgebreide communicatiemix levert een schat aan data op: denk aan views, interacties en gedetailleerd websitegedrag. Voor een marketing manager zou het optimaal benutten van deze informatie goud waard zijn. Maar hoe bundel en interpreteer je al deze data op een overzichtelijke manier? TADA zag het potentieel en besloot om een centraal cloud data warehouse te implementeren, speciaal ontworpen om al deze gegevens te structureren, op te slaan en gereed te maken voor verdere analyse.

Na de bouw van het cloud data warehouse was het mogelijk om alle data te visualiseren in één compleet Power BI dashboard met informatie over alle communicatiekanalen.

AzureDataWarehousArchitectuurMarCom

De resultaten

Dankzij de implementatie van het cloud data warehouse en het Power BI dashboard geniet Aedes van diverse voordelen, waaronder:

  1. Gecentraliseerde data: Alle informatie uit diverse kanalen nu op één plek, gestructureerd opgeslagen en herbruikbaar voor meerdere data-gedreven toepassingen.
  2. Inzicht in de impact van content: Effectiviteit van communicatie-initiatieven is meteen zichtbaar over alle kanalen.
  3. Tijdsefficiëntie: Dankzij geautomatiseerde datastroom en visualisatie, snellere besluitvorming en meer tijd voor strategie.
  4. geoptimaliseerde afdelingssamenwerking: Door een centrale bron van waarheid te hebben, kunnen teams beter samenwerken, zijn ze beter geïnformeerd en kunnen ze gezamenlijk snellere en meer geïnformeerde beslissingen nemen.
  5. Strategische optimalisatie: Helderheid in data betekent dat Aedes hun strategie proactief kan aanpassen om doelstellingen te realiseren.
Cockpit Marketing Dashboard Voorbeeld
De oplossing van TADA geeft een totaalbeeld van alle communicatieactiviteiten en bespaart veel tijd

Wat vinden ze bij Aedes zelf?

Jolanda Maas, Manager Communicatie van Aedes:

“Data beginnen steeds meer te leven op onze afdeling door de beschikking van alle data in één dashboard. Resultaten van campagnes via meerdere kanalen worden gecombineerd en in kaart gebracht, waardoor medewerkers van communicatie ook echt zien welke impact hun content heeft. Daardoor leeft het steeds meer op onze afdeling. Het is heel mooi dat we iedere dag nieuwe informatie uit de dashboards kunnen halen. Er ontstaan hierdoor steeds meer mogelijkheden en TADA helpt en (stimu)leert ons ook om hiermee te werken !”

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op!

Laat de data voor je werken en til je organisatie naar een hoger niveau. Onze Data Specialisten staan klaar om je te begeleiden in deze boeiende reis. Vul het contactformulier in en ontdek hoe TADA je kan helpen met het verkennen van onbenutte kansen door middel van data-analyse. Samen transformeren we jouw data naar heldere inzichten en strategische actiepunten!

Neem contact op
Tada - TeamsBackground_03