Google Ads koppelen met Power BI
Hoe krijg je Google Ads data in Power BI?
Er is helaas (nog) geen ingebouwde Power BI connector beschikbaar voor Google Ads. Gelukkig is het toch mogelijk om jouw Google Ads data in Power BI te laden, dit kan op 4 verschillende manieren. Deze blog legt je uit hoe je Google Ads data kunt koppelen in Power BI inclusief de voor- en nadelen van de verschillende manieren!
Inhoudsopgave
Optie #1 – Exporteer data uit jouw Google Ads account
Dit is een handmatige manier om data vanuit jouw Google Ads account te exporteren naar een Excel-bestand. Dit bestand kun je vervolgens inladen in Power BI om je eigen dashboards en rapporten te bouwen en te delen via de Power BI web app met je collega’s.

- 1. Log in op je Google Ads Account.
- 2. Ga naar “Rapporten” (1).
- 3. Stel een rapport samen op basis van de velden die je wilt ophalen.
- 4. Selecteer een bepaalde datum range van wanneer tot wanneer je data wilt.
- 5. Klik op downloaden (2).
- 6. Exporteer (3) het bestand naar Excel of CSV.
- 7. Laadt het Excel-bestand (of meerdere Excel-bestanden) in via Power BI Desktop.
- 8. Begin met het bouwen van jouw dashboard op basis van de geëxporteerde data.
Voordelen optie #1
- Eenvoudigste optie, geen technische kennis nodig.
- Snel data exporteren en inladen.
Nadelen optie #1
- Volledig handmatig data verversen.
- Limieten aan hoeveelheid data die je kunt exporteren.
- Lokale Excel-bestanden, de data staat niet centraal.
Wil je meer historie exporteren én de data verversing automatiseren, kijk dan naar de andere opties hieronder.
Optie #2 – Gebruik de Google Ads API
Google Ads heeft ook een API (Application Programming Interface) waarmee je via code je Google Ads account data kunt verzamelen. Je kunt op deze manier iedere dag automatisch scripts uitvoeren om data te verzamelen en te vernieuwen in jouw Power BI dashboards. Hiervoor heb je kennis nodig van de werking van een API én moet je kunnen coderen in een taal zoals bijvoorbeeld Python. In de onderstaande afbeelding staat een voorbeeld hoe je met Python code data via de Google Ads API kunt ophalen.

- 1. Gebruik de Google Ads API (https://developers.google.com/google-ads/api/docs/start).
- 2. Bepaal welke data je uit de API wilt ophalen.
- 3. Gebruik een van de (bijvoorbeeld Python) client libraries (https://developers.google.com/google-ads/api/docs/client-libs).
- 4. Creëer een script om de data op te halen.
- 5. Automatiseer het uitvoeren van het script via een cloud tool zoals: Azure, AWS of Google Cloud.
- 6. Stuur de data iedere dag richting een SQL-database.
- 7. Verbindt Power BI met de SQL-database.
- 8. Begin met het bouwen van je eigen dashboard op basis van de SQL-database.
- 9. Ververs iedere dag in Power BI de data van de SQL-database.
Voordelen optie #2
- Volledig automatisch data verversen.
- Grote hoeveelheden data verzamelen.
Nadelen optie #2
- Technische kennis nodig over API’s en programmeren.
- Het kost veel tijd om code te bouwen.
Optie #3 – Gebruik de Google Ads + BigQuery Data Transfer
Er bestaat een data transfer (gebouwd door Google) tussen Google Ads en Google BigQuery. Deze data transfer maakt het eenvoudig om Google Ads data op te halen en op te slaan. Met behulp van SQL kun je de tabellen die automatisch door Google worden aangemaakt in BigQuery benaderen (je hebt dus wel kennis nodig over SQL). Google BigQuery kan vervolgens gekoppeld worden aan Power BI om de Google Ads data te visualiseren in rapporten en dashboards.

- 1. Maak een Google Cloud Console account aan.
- 2. Volg het volgende artikel om een Google Ads data transfer aan te maken (https://cloud.google.com/bigquery/docs/adwords-transfer).
- 3. Gebruik SQL om jouw gewenste query’s te maken in Google BigQuery.
- 4. Koppel Google BigQuery aan Power BI.
- 5. Laadt de Google Ads data naar Power BI.
- 6. Begin met het bouwen van jouw Power BI dashboard.
- 7. Ververs iedere dag in Power BI de data uit Google BigQuery.
Voordelen optie #3
- Eenvoudig de data gestructureerd opslaan in Google BigQuery.
- Volledig automatisch data verversen.
- Uitgebreid Google Ads data model.
Nadelen optie #3
- Technische kennis nodig over SQL.
- Technische kennis nodig over het Google Ads data model en de tabellen hierin.
Optie #4 – Gebruik een voorgebouwde connector
Je kunt natuurlijk ook tijd besparen in het bouwen van een koppeling tussen Google Ads en Power BI door een 3e partij in te schakelen. Vele partijen bieden een koppeling aan voor Google Ads waardoor jij automatisch je data richting een data warehouse kan sturen, deze kun je vervolgens verbinden met Power BI. Je zult echter buiten de koppeling nog steeds tijd moeten steken om dit in te stellen en natuurlijk ook in de bouw van jouw Google Ads rapporten en dashboards.
Wij hebben hier iets op bedacht! TADA heeft een voorgebouwde Google Ads connector inclusief een standaard Google Ads dashboard waarmee we al het werk uit jouw handen nemen. We maken verbinding met jouw Google Ads account en laden alle data richting een database. We koppelen ons standaard Google Ads Power BI dashboard aan deze database en zorgen dat jouw gegevens iedere dag ververst worden. Je kunt dus meteen beginnen met het monitoren en analyseren van de belangrijkste KPI’s en cijfers van jouw organisatie!
Meer informatie over ons standaard Google Ads dashboard?
We vertellen je graag meer over onze Google Ads connector inclusief standaard dashboard. Maak gebruik van onze expertise en zorg dat jouw organisatie naadloos kan beginnen met het analyseren en monitoren jouw Google Ads data. Bekijk meer over hoe we je kunnen helpen met Google Ads én vraag eventueel een gratis demo aan.
Bekijk meer informatie